over ons
sluiten
0321 388 777

Veelgestelde vragen

Tot wanneer kan ik het mantelzorgcompliment aanvragen?

Het mantelzorgcompliment over het lopende jaar kun je aanvragen vanaf 1 november (tot uiterlijk 1 mei het jaar erop) en is tot en met 31 oktober het volgende jaar te besteden.

Wat is het mantelzorgcompliment?

De gemeente Dronten waardeert inwoners die mantelzorg geven aan een familielid, vriend of kennis. De gemeente wil hen graag bedanken voor hun inzet met het mantelzorgcompliment. Het mantelzorgcompliment is een bedrag van € 80,- dat mantelzorgers kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een bezoek aan het theater of een leuk restaurant. Het compliment is ook te besteden bij verschillende winkels. Op deze manier kunnen zij genieten van een extraatje als dank voor hun ondersteuning. Het mantelzorgcompliment staat als een tegoed op de Pas van Dronten.

Voor wie is het mantelzorgcompliment bedoeld?

Het mantelzorgcompliment is bedoeld voor mantelzorgers. Een mantelzorger is iemand die onbetaald en in zijn eigen tijd zorg verleent aan een familielid, vriend of kennis. Je komt in aanmerking voor het mantelzorgcompliment als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Je verleent mantelzorg aan iemand die inwoner is van de gemeente Dronten (je kunt als mantelzorger zelf buiten de gemeente Dronten wonen);
  • Je zorgt tenminste 8 uur per week en langer dan 3 maanden voor een zorgvrager.

 Een medewerker van De Meerpaal Welzijn bekijkt samen met jou of je voldoet aan deze voorwaarden.

Waar kan ik het mantelzorgcompliment verzilveren?

Een overzicht van de aanbieders waarbij je het mantelzorgcompliment kunt verzilveren vind je hier.*

* Door omstandigheden is het voorlopig niet mogelijk het mantelzorgcompliment in te zetten bij Walibi en Flevonice.

Hoe kan ik het mantelzorgcompliment aanvragen?

Je kunt het mantelzorgcompliment aanvragen door het aanvraagformulier in te vullen en op te sturen naar De Meerpaal Welzijn. De contactgegevens van de Meerpaal Welzijn staan vermeld op het aanvraagformulier. Je kunt het aanvraagformulier ook ophalen op het Serviceplein van De Meerpaal, de Rede 80 in Dronten.

Hoe vaak kan ik een mantelzorgcompliment aanvragen?

Het mantelzorgcompliment wordt één keer per jaar uitgekeerd aan de desbetreffende mantelzorger.

Hoe activeer ik het mantelzorgcompliment op mijn Pas van Dronten?

Wanneer je je hebt aangemeld voor het mantelzorgcompliment krijg je een bevestigingsbrief van De Meerpaal Welzijn. In deze brief staat een code waarmee je het mantelzorgcompliment op jouw Pas van Dronten activeert. Dit doe je op de website van de Pas van Dronten. Voordat je het mantelzorgcompliment kunt activeren moet je jouw Pas registeren. Je leest hier hoe je jouw Pas registreert en het mantelzorgcompliment kunt activeren.

Ik heb nog geen Pas van Dronten. Hoe kom ik hieraan?

Je kunt eenmalig gratis een pas afhalen bij de balie in het gemeentehuis, de Rede 1 in Dronten.

Moet ik het mantelzorgcompliment in één keer besteden?

Nee. Je kunt het compliment in één keer besteden, maar ook een deel van het compliment gebruiken om een activiteit of een product mee te betalen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de kosten van een activiteit of een product gedeeltelijk te betalen met het compliment en de rest van de kosten te betalen via contant geld of pinpas.

Hoe lang is het mantelzorgcompliment geldig?

Het tegoed is geldig tot 1 november. Na deze datum vervalt het nog openstaande tegoed op de Pas.

Hoe kan ik zien hoeveel tegoed ik nog heb?

Je kunt het actuele saldo op jouw pas bekijken door in te loggen op de website van de Pas van Dronten. Het saldo is ook zichtbaar via de app van de Pas van Dronten, nadat je op de app bent ingelogd

Naast het mantelzorgcompliment heb ik een toegankelijkheidbijdrage op de Pas van Dronten. Hoe werkt dit precies?

Het mantelzorgcompliment wordt opgeteld bij de toegankelijkheidsbijdrage op de Pas van Dronten. Wanneer je met jouw Pas van Dronten betaalt, wordt eerst het mantelzorgcompliment afgeschreven. Wanneer het mantelzorgcompliment op jouw Pas op is, kun je verder betalen met jouw toegankelijkheidsbijdrage. Let op: De aanbieders waarbij je het mantelzorgcompliment en / of de toegankelijkheidsbijdrage kunt uitgeven verschillen. Kom je bijvoorbeeld bij de aanbieder waarbij je alleen jouw toegankelijkheidsbijdrage kunt verzilveren? Dan kun je hier niet met het mantelzorgcompliment betalen.

Ik ben mijn pas kwijt en hier stond nog tegoed op. Wat moet ik nu doen?

Ben je jouw pas kwijt geraakt? Laat jouw pas dan direct blokkeren door te bellen met 0321-207001. Buiten kantoortijden kun je een email sturen naar service@pasvandronten.nl, onder vermelding van jouw voornaam, achternaam en geboortedatum. Nadat de pas is geblokkeerd is deze niet meer bruikbaar. Zo voorkom je dat een ander gebruik kan maken van jouw persoonlijk tegoed. Let op: De gemeente keert het mantelzorgcompliment per jaar eenmalig uit. De gemeente compenseert het mantelzorgcompliment niet als blijkt dat iemand anders het tegoed op jouw pas heeft gebruikt nadat je de pas kwijt bent geraakt. Je kunt een nieuwe pas aanvragen door het formulier op op de website van de Pas van Dronten in te vullen. Let op: voordat je het formulier kunt invullen moet je eerst ingelogd zijn. Het aanvragen van een vervangende pas kost € 4,00. Je voldoet dit bedrag direct aan Loyaltygroup. Dit is de organisatie die de pas maakt en verstuurt. Je gegevens en het resterend tegoed op jouw oude pas worden overgezet op een vervangende pas.

Kan ik gebruikmaken van een actie op de pas, in combinatie met de verzilvering van het mantelzorgcompliment op mijn pas?

Pashouders kunnen gebruikmaken van een actie in combinatie met het gebruik van het mantelzorgcompliment op de pas. Maak je gebruik van een actie en moet je nog een resterend bedrag betalen? Dan kun je dat bedrag betalen met het mantelzorgcompliment op de pas.

Ik heb een artikel aangeschaft met het mantelzorgcompliment op de Pas van Dronten. Kan ik dit artikel nog ruilen of terugbrengen?

Aanbieders geven op artikelen die zijn aangeschaft met het mantelzorgcompliment op de Pas van Dronten geen geld terug. Soms is het wel mogelijk om het artikel om te ruilen voor een ander artikel. Vraag naar de voorwaarden van de aanbieder in de winkel.

Waar kan ik terecht met vragen over het mantelzorgcompliment?

Je kunt contact opnemen met het Team Individuele Ondersteuning van De Meerpaal Welzijn op telefoonnummer 0321 388 710.