over ons
sluiten
0321 388 777

Linda Dekker

Docent Tekenen en Schilderen, Kinderkunst, Jongerenatelier en Dag Atelier | Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam

Kijken is een grote liefde van mij geworden. Aangewakkerd door het zelf creëren van werk. Een kunstwerk maken is steeds kijken, aanpassen en weer kijken. Je ziet de dingen om je heen steeds beter en ze worden almaar mooier. Wanneer mensen zelf kunst maken laat dat hun waardering over kunst stijgen. Als ik lesgeef breng ik die passie graag aan mensen over. We kijken samen naar kunstwerken en bespreken ze, leren kijken door iets na te tekenen en proberen zelf ideeën te vormen en uit te werken. Hiervoor heb je inspiratie nodig en inspiratie ontstaat niet vanzelf, maar door hard te werken en door jezelf te stimuleren ideeën te bedenken. En waar kun je dat beter dan in een les waar je mensen om je heen hebt die jouw passie delen.

www.lindadekker.com en www.youtube.com/user/stopmotionmeerpaal

5 Vragen voor Linda

Wanneer wist je dat je beeldend kunstenaar wilde worden?

Ik wist in groep 7 van de basisschool al dat ik kunstenaar wilde worden. Ik zat op teken en –schilderles en ik was altijd paarden aan het tekenen. Na de middelbare school ben ik gelijk begonnen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Ik vond het geweldig om opdrachten te krijgen en mijn creativiteit daarop los te laten.

Wat spreekt je aan aan lesgeven?

Ik bedenk vaak nieuwe opdrachten. Van te voren bedenk ik al wat voor gave ideeën en kunstwerken daaruit gaan komen. Ook de weg daar naartoe is leuk om mee te maken. Je komt dingen tegen die niet in één keer lukken. Het is mooi om te zien als mensen toch volhouden en uiteindelijk heel tevreden zijn met het eindresultaat.

Ben je alleen docent of ook nog als kunstenaar actief?

Thuis heb ik mijn eigen atelier. Daar maak ik tekening en schilderijen. Een aantal van deze schilderijen exposeer ik in maart samen met de andere docenten van de afdeling Beeldend in De Meerpaal.

Waar ben je het meest trots op?

Mijn leerlingen! Vooral als ze doorzetten waar het niet helemaal lekker loopt. Soms zegt een leerling ‘ik kan het niet’, als het me uiteindelijk lukt diegene verder te helpen ben ik ook wel een beetje trots op mezelf.